Tuesday, August 31, 2010

Searching for the spirit of Ramadhan




Kekecewaan selalu saja ada bersama dgn setiap perkara yg telah aku lakukan..sifatnya yg selalu datang dan pergi telah membawa aku terbang ke dalam renungan yg agak jauh di hati..tertanya2 juga pd diri ttg aturcara kehidupan sebenar yg adakalanya aku sendiri tidak peduli..pertanyaan sebegitu membuatkan aku mula terasa, seakan2 semua jiwa di sekelilingku sedang rancak berbicara bg mengungkapkan sebuah kata yg hendak memaki diriku ini..

Aku selalu shj merasakan bhw aku ini lebih byk mengeluh drpd mereka yg cacat..org cacat yg serba kekurangan kadang2 lebih mengerti knp diberikan kehidupan..mereka tahu, bhw mengeluh itu tidak mampu memberi apa2 erti..bahkan menyusahkan shj org yg mendengarnya..

Actually, aku kecewa dgn diri ini dari hari ke hari..aku teringat satu pepatah yg mengatakan bhw, org yg hidupnya lebih teruk dr smlm ialah org yg bodoh dan celaka..naudzubillah..

Alangkah baiknya kata2 sebegitu mampu untuk memberikan cetusan inspirasi yg blh membawa aku pada perubahan yg lebih baik dlm diri sendiri..

Hari ini telah sampai ke hari yg ke 21 Ramadhan..pejam celik di mata dan hati, rupa2nya aku masih lagi seperti dahulu..segala cita2ku utk membawa perubahan dlm diri ini seakan sudah mula terhenti..umpama pena hitam yg sedang liar menulis rumi, tiba2 terangkat drpd kertas putihnya.. walaupun blm lagi tiba saatnya ia harus berhenti..isyarat kekalahan sudah mula berkibar utk tidak memberi laluan kpd catatan, tiba ke titik noktahnya..

I have to stop writing... Tidak semua bnda blh diselesaikan dgn kata2 dan budi bicara..apalagi angan2 dan mainan minda..kerana perjalanan hidup di dunia ini, semuanya bukan fantasi..

Ada baiknya, aku ketepikan sahaja segala kecewa dan sakit hati..dan terus sahaja mengembara mencari dengan berserah diri..demi mendapatkan indahnya kasih Ilahi…



When the breath misses the air, breath seeks for it

When the breath needs the air, breath search for it

And even there is no eye are looking and seeing, breath will still gasper in its most astounding variation

To make sure that, the heart can keep living…

In the beauty ‘life of remembrance’

Sa araftuka ya Rabbi (I will know You, O God)




Happy2 Ramadhan everyone (^^)v

Oh ya,..selamat hari raya..hahaha

4 comments:

  1. Jgn lemah dlm berbuat kebaikan,jgn klh dgn mehnah dan tribulasi x kira dr dlm diri mahupun luar.. Keep on writing..jgn berhenti smpai habis dakwat pena tu..kerana di ctu pengakhiran kehidupan di dunia..hasil tulisan tu adlh bkln di akhirat..jd tulis benda2 baik jak ya..haha..u understand more,i guess..

    -komen budak kecik-

    ReplyDelete
  2. Jangan terlalu kecewa bila pen yang berlari2 di atas kertas tak dapat meneruskan lakaran,tulisan, mungkin itu satu peluang untuk pemilik pen menggunakan pen marker, atau airbrush, supaya tulisan/lakaran lebih indah..siapa tahu~

    ReplyDelete
  3. btul tu kak..(sambil mengangguk-anggukkn kpla)

    ReplyDelete